KEPENTINGAN KEMAHIRAN INSANIAH (SOFT SKILLS) KEPADA SETIAUSAHA ALAF 21

Secara amnya, kemahiran insaniah (soft skills) ini dapat didefinisikan dengan pelbagai cara dan ianya tidak mempunyai definisi yang khusus dan tepat. Hal ini dapat dibuktikan melalui penggunaan terminologi kemahiran insaniah (soft skills) di setiap negara yang berbeza walaupun matlamat dan ciri-ciri yang dipraktikkan adalah hampir sama. Antaranya istilah di Australia yang digunakan adalah ‘key competencies’, ‘soft skills’ atau ‘employable skills’. New Zealand pula telah menggunakan istilah ‘essential skills’ manakala di Amerika Syarikat, istilah ‘necessary skills’, ‘employability skills’ atau ‘workplace know-how’ telah digunakan. Bagi di United Kingdom, istilah ‘key skills’ atau ‘core skills’ digunakan untuk merujuk  kepada kemahiran  insaniah ini.  (Mohamad Zaid Mustafa et al., 2008). Kemahiran insaniah adalah sebahagian daripada kemahiran generik. Ia merujuk kepada penguasaan pelajar dalam kemahiran yang bersifat bukan akademik dan lebih fokus kepada pembangunan ketrampilan diri, personaliti dan kemanusiaan. Kemahiran ini diperlukan oleh pelajar untuk berjaya dan cemerlang dari pelbagai aspek contohnya pekerjaan dan kehidupan. (Fauziah Esman & Rozita Mokhtar, 2014; Pua Poh Keong, 2014; Rodiah Idris, Siti Rahayah Ariffin, & Noriah Mohd Ishak, 2009).

 

Pengajaran dan Pembelajaran hari ini perlu seiring dengan perkembangan dan keperluan rohani, jasmani serta emosi di samping intelek. Perancangan akademik masa kini juga mengusulkan supaya pengajaran dan pembelajaran kursus-kursus perlu meliputi elemen kemahiran insaniah dalam berkomunikasi, ketrampilan berfikir serta semangat kerja berpasukan dan pembelajaran sepanjang hayat. Kemahiran insaniah menjadi elemen pembangunan insan yang terpenting dan perlu dikembangkan dalam dunia pendidikan dan amalan pembelajaran di sekolah samada secara langsung mahupun tidak langsung. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) bagi tempoh 2013-2025 telah menegaskan betapa pentingnya pengembangan aspek-aspek kemenjadian murid sebagai indikator penting bagi mewujudkan pelajar yang dapat menghadapi cabaran alaf baru, prospek pekerjaan dan daya saing pada peringkat global. Kerajaan mengakui terdapat pelbagai kemahiran (multi skill) lain yang diperlukan untuk melahirkan out comes sekolah yang dapat berdaya saing pada peringkat seterusnya. Sumber manusia yang dikehendaki dalam dunia pekerjaan adalah mereka yang mempunyai kebolehan dan kepelbagaian kemahiran (multi skill) (Zainuddin et. al., 2005 dan Quek, 2005).

 

Lulusan sekolah mestilah memiliki kemahiran insaniah untuk membantu mereka bersaing dalam masyarakat yang lebih luas dan memenuhi tuntutan dunia luar yang lebih mencabar. Secara ringkasnya, kemahiran insaniah umumnya ditafsirkan sebagai kemahiran seseorang dalam membina perhubungan baik dengan diri sendiri dan orang lain, iaitu apa yang dikatakan sebagai kemahiran intrapersonal dan kemahiran interpersonal. Kemahiran insaniah pada pandangan beberapa sarjana juga disebut sebagai people skills, soft skills dan emotional intelligence. Kesemuanya membawa maksud yang serupa, iaitu kebolehan seseorang menguasai kemahiran dalam membina hubungan dengan diri sendiri dan membina hubungan dengan persekitaran, khususnya melalui aktiviti komunikasi.

 

Dalam Rancangan Malaysia Kesembilan, telah digariskan satu perkara untuk meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi  serta  memupuk  ‘Minda  Kelas  Pertama’  dalam  kalangan  rakyat Malaysia  sejajar dengan  perkembangan era  terkini. Untuk  melahirkan modal  insan  kelas pertama yang mampu berdaya saing, cekap, tahan lasak dan fleksibel apabila berhadapan dengan pelbagai cabaran dalam pekerjaan, maka penekanan aspek kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar perlu ditingkatkan. (Ahmad Anuar & Esa, 2010)  Pembangunan  modal  insan  adalah  begitu  dititikberatkan  seperti  yang  terkandung  dalam Pelan Induk  Pembangunan Pendidikan (PIPP). Modal insan yang diharapkan  haruslah mempunyai kemahiran  agar dapat  meningkatkan pembangunan  sesebuah negara.  Kemahiran  generik adalah penting dan diperlukan oleh tenaga kerja sebelum memasuki alam pekerjaan. (Norani Mohd Noor & Sazalie Sahimin, n.d.) Negara  kita,  Malaysia  adalah  sebuah  negara  industri  berasaskan  maklumat  dan dipertanggungjawabkan untuk memperkenalkan konsep kemahiran pekerjaan kepada pelajar. Demi melaksanakan amanah ini, aspek penguasaan kemahiran insaniah perlu dititikberatkan bermula dari peringkat  bangku  sekolah  supaya  produk  yang  akan  dihasilkan  memberi  manfaat  dan  mampu memenuhi keperluan industri negara. 

 

Pihak  kerajaan  melalui  Dasar  Pendidikan  Kebangsaan  juga  telah  menyatakan  hasratnya untuk  mempertingkatkan  penyertaan  remaja  umur  belasan tahun  dalam mendapatkan  pendidikan yang menggabungkan ilmu dan kemahiran insaniah, seiring dan sesuai dengan alam pekerjaan masa kini. Perkara ini disokong  oleh mantan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed, dalam teks  ucapannya  yang  mengatakan  bahawa    Institusi  Pengajian  Tinggi  (IPT)  perlu memantapkan elemen  kemahiran  insaniah  dalam  struktur  program  mereka  bagi  melahirkan  graduan  yang mempunyai kebolehpasaran yang tinggi. (Mustapha, 2008)   Pencapaian  akademik  sahaja  tidak menjamin  bagi  para  graduan untuk  diterima  terus  ke pasaran  pekerjaan  kerana  ekspektasi  majikan  dan  cabaran  pekerjaan  yang  semakin  meningkat. Kebanyakan  majikan  bukan  sahaja  menjadikan  pencapaian  akademik  sebagai  kriteria  utama pemilihan, tetapi juga meletakkan penguasaan kemahiran insaniah (soft skills) di kalangan graduan sebagai kriteria pemilihan bakal pekerjanya.(Azim Md. Kasim, Hazrul Izuan Shahiri, & Mohd Sofiean Bachok, 2013; Mohd Hafeez Al-Amin Adul Wahab, 2013)

 

“Pada zaman ini ilmu yang diperolehi daripada buku-buku teks sahaja tidak memadai untuk pelajar  kerana  mereka  kini  memerlukan  kemahiran  insaniah  untuk  berjaya  sebagai  usahawan mahupun  di  bidang  pekerjaan,"  kata  Dato  Seri  Mustapa  Mohamed,  Menteri  Perdagangan Antarabangsa dan Industri pada majlis penutup  Konvensyen 1Malaysia Cabaran Usahawan Muda (YEC)  di  Universiti Teknologi  Mara  (UiTM). (Sinar  Harian,  2012)  Kebanyakan majikan  masa  kini memerlukan  pekerja  yang  turut  memiliki  kemahiran  generik  selain  kemahiran  teknikal  untuk meningkatkan produktiviti syarikat dan berdaya saing. Pekerja yang mempunyai kemahiran generik tersebut akan dapat menyesuaikan diri dengan semua jenis pekerjaan dan bersifat serba boleh. Oleh itu  kemahiran  generik  adalah  penting  bagi  ekonomi  yang  berasaskan  pengetahuan.  Gabungan pelbagai  kemahiran  ini  meningkatkan  produktiviti  individu  serta  pengeluaran  syarikat.  (Zainudin Hassan, Mohd Anuar Abdul Rahman, Mohd. Najib Abdul Ghafar, & Kamariah Zakaria, n.d.) Untuk mencapai impian negara sebuah negara perindustrian berasaskan pengetahuan, maka setiap individu  perlulah meningkatkan kebolehan  kognitif dan kemahiran generik yang lain. Justeru itu,  institusi  pendidikan  harus  memainkan  peranan  dengan  menitikberatkan  tentang  kepentingan kemahiran insaniah sebagai penyumbang yang kritikal dalam menjana modal insan yang menyeluruh di samping mampu membawa persaingan di peringkat global bagi menangani isu kualiti produk IPT.

 

Institusi pendidikan hari ini perlu melatih pelajar-pelajar agar berdaya saing bagi memenuhi permintaan  pasaran  pekerjaan yang  makin pesat  membangun (Pua Poh Keong, 2014).  Sementara  itu,  para pelajar  perlu menguasai ciri pekerja yang diperlukan oleh majikan era globalisasi, terutamanya dari segi kemahiran insaniah, mempunyai kesanggupan untuk belajar sepanjang hayat dan mempunyai etika kerja yang positif. Untuk menuju ke arah itu, para pelajar perlu diterapkan dengan kemahiran yang pelbagai dan mengikut standard yang bersesuaian dengan kehendak  industri negara supaya mereka  yang akan menempuh  alam  kerjaya  bersedia  untuk  menjalankan  tugas  yang  diberikan  mengikut  keperluan majikan. (Fadilah Mat Assain @ Hashim, 2005) Dengan ini jelaslah bahawa kepentingan kemahiran  insaniah itu  tidak dapat  dinafikan  lagi terutama  pada  zaman  ini. Kemahiran  insaniah penting untuk memupuk  minda kelas  pertama dan sebagai  persediaan memasuki  alam pekerjaan.  Ianya juga  merupakan  keperluan  negara industri, kehendak pasaran kerja ataupun peluang pekerjaan pada hari ini. Seharusnya kemahiran insaniah ini diterapkan sejak di bangku sekolah lagi agar kemahiran itu dapat dikembangkan dan disumbangkan kepada negara kelak.

           

Antara cadangan yang dapat dikemukakan bagi meningkatkan kemahiran insaniah dalam diri seseorang adalah dengan menyertai persatuan dan organisasi yang aktif. Hal ini bagi melahirkan seseorang pemimpin yang berwibawa dan boleh melaksanakan tugas dengan baik dalam satu kumpulan. Dalam erti kata lain, seorang pemimpin yang berkualiti mampu untuk sedia tampil ke hadapan apabila diperlukan. Sebagai contoh, penglibatan dalam aktiviti kokurikulum seperti persatuan kebajikan masyarakat memerlukan seorang pemimpin yang mampu menggerakkan hala tuju persatuan itu agar berfungsi dengan baik dan aktif dalam aktiviti kesukarelawanan yang melibatkan komuniti. Kesannya ahli-ahli akan memberikan sepenuh kepercayaan kepada pemimpin dan memberi kerjasama dalam setiap aktiviti yang dijalankan. Selain itu, berlatih memberi dan menerima kritikan positif. Hal ini adalah untuk melahirkan seseorang yang beretika dan bermoral. Seperti yang sedia maklum, setiap manusia memiliki personality dan pendirian yang berbeza. Dalam konteks ini, seseorang itu perlulah berfikiran positif terhadap input dan kritikan yang membina daripada orang lain. Contoh yang boleh diketengahkan adalah dengan mengelakkan diri daripada melihat kritikan sebagai satu penghinaan. Oleh itu jelaslah bahawa dengan berlatih memberi dan menerima kritikan positif dapat membantu menanam sikap beretika dan moral professional yang merangkumi aspek kemahiran insaniah.

 

Berdasarkan definisi-definisi dan istilah yang telah dikemukakan, terbuktilah bahawa kemahiran insaniah merupakan kemahiran yang amat perlu dimiliki oleh seseorang pelajar mahupun pekerja tanpa mengira bidang atau pekerjaan serta sector pekerjaan yang sedang atau bakal diceburi. Kemahiran insaniah juga adalah bersifat umum dan merangkumi hampir semua kemahiran serta tidak hanya khusus kepada kemahiran berkaitan profesion sebagai setiausaha. Walaubagaimanapun, secara lebih khusus kemahiran insaniah adalah merujuk kepada kemahiran-kemahiran tertentu yang diperlukan oleh golongan pekerja atau bakal pekerja (Ahmad, 2004). Dalam konteks kemahiran kepimpinan pula, ia amat memberi nilai tambah kepada pelajar semasa mereka berada di alam pekerjaan kelak. Insan yang berkepimpinan tinggi amat diperlukan oleh negara sebagai pelapis untuk memacu kejayaan negara dimasa akan datang

 

            Oleh kerana kemahiran insaniah merupakan  kemahiran yang  amat penting  dan diperlukan  oleh graduan selain dari pengetahuan akademik dan walaupun tidak terdapat satu senarai kemahiran yang khusus tentang  kemahiran insaniah,  mereka juga seharusnya  tahu menilai  kemahiran  insaniah  yang memenuhi  dan menepati  kehendak  pasaran  kerja  serta  kehidupan  seharian  yang  kian  mencabar. Justeru itu,  peranan  yang  berkesan  dari  semua  pihak  yang  bertanggungjawab  seharusnya diperkasakan  lagi  dalam  memastikan  pelajar  pada  hari  ini  diterapkan  secukupnya  dengan  kemahiran insaniah  lebih -  lebih  lagi  dalam  aspek kemahiran  kepimpinan. Ini bagi memastikan aset negara yang berupa modal insan pada masa akan datang  dilengkapi dengan kebolehan  memimpin yang utuh kerana merekalah yang bakal  meneraju arah  tuju negara kelak. Kejayaan  sesebuah organisasi  pada masa akan datang hanya  dapat dicapai sekiranya pemimpin yang dibentuk  pada hari ini  benar-benar berkualiti dari sudut kepimpinan. Akhir kalam, kemahiran insaniah perlu diberi penekanan dalam membentuk pelajar/graduan yang bakal mewarnai modal insan dalam rangka memenuhi keperluan negara.

 

 

RUJUKAN

 

Haslina Md Yunus, Abdul Razaq Ahmad, Anisa Saleha (2015). Kemahiran

Insaniah Ke Arah Pembentukan Potensi Pelajar. Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia. Diperolehi daripada  https://isre.prosiding.unri.ac.id/index.php/ISRE/article/view/3041/2971

Mohamad Ridzuan Lau, Hishomudin bin Ahmad, Mohd Faisol Ibrahim, Nabilah

Yusof, Norlelawati Arifin (2015). Kemahiran Insaniah dan Aktiviti Ko-kurikulum di Sekolah Menengah dan Universiti Awam. Universiti Sains Islam Malaysia. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/profile/Hishomudin-Ahmad/publication/296282651_KEMAHIRAN_INSANIAH_DAN_AKTIVITI_KOKURIKULUM_DI_SEKOLAH_MENENGAH_DAN_UNIVERSITI_AWAM/links/56d3fb5a08ae85c8234d10f9/KEMAHIRAN-INSANIAH-DAN-AKTIVITI-KO-KURIKULUM-DI-SEKOLAH-MENENGAH-DAN-UNIVERSITI-AWAM.pdf

Norazila Mat, Jamsari Alias, Nazri Muslim & Nur Atiqah Abdullah (2015). “Experiential

Learning” Dan “Service Learning” : Ke Arah Meningkatkan Kemahiran Insaniah

Pelajar UKM. Universiti Kebangsaan Malaysia. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/profile/Nur-Atiqah-Abdullah-3/publication/304553269_Experiential_Learning_Dan_Service_Learning_Ke_Arah_Meningkatkan_Kemahiran_Insaniah_Pelajar_UKM/links/57734ea608aeeec389541b3a/Experiential-Learning-Dan-Service-Learning-Ke-Arah-Meningkatkan-Kemahiran-Insaniah-Pelajar-UKM.pdf

Nor Yusof (2015). Kemahiran Insaniah (Soft Skills). Diperolehi daripada

https://www.slideshare.net/izarina/kemahiran-insaniah-soft-skills

Pensyarah Kanan, Jabatan Pengajian Media, Fakulti Sastera dan Sains Sosial,

Universiti Malaya (2013). Kepentingan Kemahiran Insaniah. Universiti Malaya. Diperolehi daripada https://www.scribd.com/doc/124910024/Kepentingan-kemahiran-insaniah

Comments